تبلیغات
azma - تحلیل جنگ از نگاه بی بی سی

تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

چت روم


RSS

azma
اولین نیستیم! ولی بهترینیم!

   تلویزیون بی بی سی فارسی در هفته دفاع مقدس امسال ، ویژه برنامه هایی سلسله وار پیرامون موضوعات مختلف مطرح در جنگ ایران وعراق به نمایش گذاشت . این شبکه از همه ظرفیت های خود از قبیل صفحه ویژه ای در سایت بی بی سی فارسی ، برنامه ای ۶۰دقیقه ای که به تحلیل اخبار وگزارشات روز می پرداخت و برنامه «نوبت شما» که به انعکاس زنده ی نظرات بینندگان برنامه ،خواندن وبلاگ و ایمیل ها می پردازد،استفاده کرد. 

خلاصه اکثر برنامه های پرمخاطب بی بی سی فارسی به آن اختصاص داشت
مجریان این برنامه درابتدا با طرح موضوعات جنجالی ، سعی در ایجاد فضای شبهه درمیان مخاطبان داشت تا جایی که حربه اصلی ایران را در جنگ مداحی دانست .
وحتی به ادبیات دفاع مقدس وتأثیر آن بر ادبیات داستانی معاصر وشعرپرداخت. مجریان این برنامه درابتدا با طرح موضوعات جنجالی ، سعی در ایجاد فضای شبهه درمیان مخاطبان داشت تا جایی که حربه اصلی ایران را در جنگ مداحی دانست . 

در ادامه هفته نیز با طرح مسایلی از قبیل حامیان طرفین جنگ و ... ، سعی در ایجاد شکاف میان دو ملت ایران وعراق داشت . در این جا به گزارشی پیرامون برنامه نوبت شما در شبکه فارسی بی بی سی پرداخته تا فضای ترسیمی دراین هفته بیشتر مورد توجه قرارگیرد. این هفته ۳برنامه از ۵برنامه ی هفتگی خود را به موضوعاتی مربوط به دفاع مقدس پرداخت، در حالی که این هفته نیویورک در تمام شبکه های تلویزیونی در صدر اخبار و گزارشات بود. سیر عناوین این برنامه ها خود می تواند تصویری از اقدامات این شبکه به دست دهد:
      ۱- مدیریت جنگ و مخصوصاً عدم صلح بعد از عملیات آزادسازی خرمشهر
      ۲- میزان موفقیت ایران در بازسازی مناطق جنگی
      ۳.خاطرات تلخ وشیرین از جنگ 

این ها برنامه های روزهای اول برای ایجاد فضای نارضایتی عمومی در سطح جامعه بود و در برنامه پایانی با موضوع خاطرات تلخ وشیرین جنگ ، این شبکه اقدام به کاری
آن چه چهره ی اصلی نظرات بی بی سی را که رسانه ای انگلیسی است، نشان می دهد ،این تیترهای جذاب وحتی عکس نیست ، بلکه مطالعه مقالات آن و برداشت هایی است که ناخودآگاه به ذهن مخاطب تحمیل می شود .
کم سابقه کرد و برنامه خود را با بی بی سی عربی مشترک برگزار کرد .

با برقراری ارتباط تلفنی بین شهروندان عراقی وایرانی سعی در نشان دادن اختلاف وناراحتی میان این دوملّت کرد وهدف آن تبادل نظرات طرفین درگیر در جنگ عنوان شد. اما جالب این جاست که اکثر نظرات بینندگان این برنامه به خاطرات تلخ اختصاص یافت؛ از برخورد موشک ها به خانه ها گرفته تا شهادت فامیل و حال وهوای مدرسه درآن زمان . 

شروع این برنامه، بسیار خاص و عجیب بود.چراکه بعداز اظهار نظر چند ایرانی ، با وب کم ضبط شده، به سراغ شهروند عرب عراقی تبار در امارات متحده عربی رفت واو با ایدوئولوژی ناسیونالیست عربی ، شروع به طرح اتهام علیه ایران کرد، از نام جعلی خلیج عرب گرفته تا آغار تجاوز جنگی توسط ایران که فضای برنامه را تحت تأثیر قراردهد .
 
بعداز پخش مصاحبه ی تعدادی دیگر از بینندگان ،پونه قدوسی، مجری برنامه ی «نوبت شما » به شبکه عربی بی بی سی رفت و با مجری برنامه عربی، نقطه الطوار شروع به گفت وگو کرد ودرباره نظرات بینندگان این شبکه صحبت نمود. و مجری برنامه عربی بی بی سی ، از تجربیات شهروندان عراقی از جنگ و دردناک بودن آنها وحتی گریه یکی از بیندگان زن برنامه خودگفت. برنامه ی این شبکه در این هفته تا جایی پیش رفت که حتی هنگام مصاحبه با یکی از ایرانیان لندن که از خاطرات کودکی در جنگ و ازدست دادن عزیزان خود می گفت، موسیقی آشنای «کجایید ای
مرگ آن هم به گونه ای حماسی در برابر دشمن اشغالگر ،کمترین هزینه ای است که یک مذهبی انقلابی می تواند به انقلاب اسلامی و رهبرخود هدیه دهد.
شهیدان خدایی» وچند بارهم مداحی «ممد نبودی ببینی» راپخش نمود تا تأثیر برنامه های دیگر خود را بر مخاطبان بالاببرد. صفحه ویژه دفاع مقدس در سایت بی بی سی فارسی با استفاده از تیتراصلی«۳۰سال بعدازجنگ ایران وعراق» وتیترهای جذاب و بسیار شبیه به سایت های ایرانی، سعی در جذب مخاطبان مخالف نمود، اما آن چه چهره ی اصلی نظرات بی بی سی را که رسانه ای انگلیسی است، نشان می دهد ،این تیترهای جذاب وحتی عکس نیست ، بلکه مطالعه مقالات آن و برداشت هایی است که ناخودآگاه به ذهن مخاطب تحمیل می شود . برای آگاهی بیشتر تعدادی از این تیترها را یادآور می شوم تا فضای جامعی از این شیوه دریافت شود:
- شهید کیست وشهادت چیست ؟
- در کوچه های عشق؛ تصاویری از جنگ ایران و عراق که دیده نشد
- جنگ با خردل؛ صورت خود را بشوئید
- صدام، جنگ و خشونت؛
- جهنم زندگی در کردستان عراق
- مرور کتاب؛ شهید کیست؟ شهادت چیست؟
- روان زخم ها؛ ماندگارترین یادگار جنگ
- سر برآوردن سپاه؛ میراث جنگ ایران و عراق
- جنگی برای اسلام؛ سرمایه ای برای جمهوری اسلامی جنگ ایران و عراق؛
- در بخش فارسی بی بی سی چه گذشت؟ 

        این تیترها ازنظر
در ادامه یکی از علل شهادت طلبی را انفعال و سرخوردگی آنان می نامد ومی گوید:در گفتمان آن روزی بسیجی ها سرخوردگی از روند تحول انقلاب، جایی برجسته دارد.
اکثرایرانیان بسیار معقول ،عادلانه وبی طرفانه است .اما وقتی مطالب درون آن را مطالعه می کنیم اهداف پنهان صفحات وتیترهای خاص سایت برملا می گردد؛ به طوری که ازیک طرف به شدت احساس حماسی ویادآوری گذشته و ازجهت دیگرالقای شبه در ذهن مخاطب . 

در این جا به بررسی مقاله ای پیرامون شهادت می پردازیم ومولّفه های این نوشتار را که به صورت بررسی کتاب، عنوان شده ، مورد نقد قرار می دهیم. 

این مطلب به نقل از سعید پیوندی، استاد جامعه شناسی دانشگاه پاریس ذکر شده است . او این گونه شروع می کند : در دو کتاب «آرمان بر باد رفته ی جامعه شناسی انقلاب ایران و اسلام گرایی و مرگ»،« شهید انقلابی در ایران» نوشته فرهاد خسرو خاور؛ چند و چون شکل گیری فرهنگ مرگ و شهادت دوستی در میان بسیجی ها در این دوره تاریخی از دیدگاهی جامعه شناسانه مورد بررسی قرار گرفته است. 

این مطلب مرور کتابی است که با ادعای گزارش میدانی وجامعه شناسی در خصوص شهادت ، شهید وعلل آن نگارش یافته است.جالب این جاست که با وجود ادعای استفاده از وصیت نامه شهدا، اتهامات عجیبی به رزمندگان ایران درجنگ زده شده و اهداف آنان را برمبنایی مادی ومنافعْ محور مورد تجزیه و تحلیل قرارداده است . جملاتی که در اینجا
بحران هویت ادعا شده در مطلب مذکور، به هیچ عقلی اجازه نمی دهد که جان خود را که ارزشمندترین موجودی انسان است از دست دهد . جالب این جاست که استناد به مصاحبه هایی می کند که بساری از مردم آن را دیده ودرکی غیر از آن نظر داشته اند ؛ حتی ادعای کمترین هزینه برای شهادت واز جان گذشتن نیز بسیارعجیب است وحتی معلوم نیست درنگاه نویسنده ارزشمندتر از جان چیست که باید برای بحران هویت آن هزینه را پرداخت.
از مقاله انتخاب شده است، به راحتی گویای اهداف مغرضانه نویسنده است ونیازی به شرح و تفسیر ندارد وشبهات مطرح در آن واقعاً قابل توجه است. 

       پرسش مهمی که جامعه شناس در برخورد با این پدیده به میان می کشد، این است که این جوانان چه کسانی هستند، با چه درک و ذهنیتی به سوی بسیج کشانده شدند و چه معنایی می توان از گرایش به شهادت و فرهنگ مرگ دوستی برداشت کرد؟ برای درک چرایی پیوستن به بسیج و داوطبانه به جنگ و استقبال مرگ رفتن، نویسنده به سراغ ذهنیت و روان شناسی آنها و نیز بحران هویتی این بخش از جوانان ایران و انگیزه های آنها برای پیوستن به جنبش اسلامی و انقلابی و رهبری فرهمند (کاریزماتیک) آن یعنی، آیت الله خمینی(ره) رفته است این نویسنده انگیزه های ادعا شده برای پیوستن به بسیج را به چند بخش تقسیم می کند: 

۱-برای خدمت به میهن اسلامی، آرمان های انقلاب;رهبر انقلاب
۲- بیکاری و انگیزه ی برخورداری از امکانات مادی (حقوق)
۳- سرگرمی و فرار از روزمره گی کسالت آور
۴-فرصت طلبی و استفاده از مزایای احتمالی 

        در ادامه یکی از علل شهادت طلبی را انفعال و سرخوردگی آنان می نامد ومی گوید:در گفتمان آن روزی بسیجی ها سرخوردگی از روند تحول انقلاب، جایی برجسته دارد. او تلاش می کند تا باانتقال این مفهوم که بسیجی ها در آن دوران حس ناامیدی خاصی داشته اند ،آن را این گونه نشان می دهد: جامعه ای که دیگر به انقلاب و معجزه انقلابی اعتقادی ندارد.بسیجی هایی که شیفته شهادت و مرگ حماسی در برابر دشمن اشغالگرند در مصاحبه های خود پرده از بحران وجودی (اگزیستانسیال) و هویتی خود برمی دارند.مرگ آن هم به گونه ای حماسی در برابر دشمن اشغالگر ،کمترین هزینه ای است که یک مذهبی انقلابی می تواند به انقلاب اسلامی و رهبرخود هدیه دهد. 

         بحران هویت ادعا شده در مطلب مذکور، به هیچ عقلی اجازه نمی دهد که جان خود را که ارزشمندترین موجودی انسان است از دست دهد . جالب این جاست که استناد به مصاحبه هایی می کند که بساری از مردم آن را دیده ودرکی غیر از آن نظر داشته اند ؛ حتی ادعای کمترین هزینه برای شهادت واز جان گذشتن نیز بسیارعجیب است وحتی معلوم نیست درنگاه نویسنده ارزشمندتر از جان چیست که باید برای بحران هویت آن هزینه را پرداخت. ولی در ادامه بازهم اعتراف اوبه انگیزه های ایدوئولوژیک این افراد قابل توجه است که می نویسد : این مرگ و فرهنگ مرگ دوستی فراتر از نیست شدن فرد، پیامی سیاسی و اجتماعی دارد.


مدیر وبلاگ: ابوالفضل ظهوریان


به وبلاگ چند امتیاز میدهید؟











صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لینك آر اس اس | تماس با ما | تم دیزاینر

.:: Design Theme By : wWw.Theme-Designer.Com ::.