تبلیغات
azma - شبکه های فارسی زبان وجامعه ایرانی

تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

چت روم


RSS

azma
اولین نیستیم! ولی بهترینیم!

وقتی فارسی وان و بی بی سی پوست اندازی می کنند!
کنکاشی در راه اندازی دو شبکه ماهواره ای جدید
شبکه های تلویزیونی ماهواره ای یکی از موثرترین ابزارهای تبلیغاتی دستگاه عملیات روانی نظام سلطه است که در سالهای اخیر در قالبهای مختلف و به انحای گوناگون در جنگ نرم علیه نظام اسلامی به کار گرفته شده است. در این میان شبکه های تلویزیونی فارسی زبان در انتقال پیام های دشمن نقش ویژه ای داشته اند.
در کشورما طبق قانون داشتن و نصب ماهواره در منازل شخصی غیرقانونی است. بااین‌حال، در حال حاضر تجهیزات ماهواره‌ای در سطح وسیعی به کشور قاچاق یا در كشور تولید شده و عده‌ی زیادی در زمینه‌ی قاچاق، تولید، فروش، نصب و راه‌اندازی این تجهیزات اشتغال دارند.
در كشور ما امكان دریافت شبكه های 30 ماهواره از حدود 80 ماهواره وجود دارد، 80 ماهواره حدود 6800 شبكه تلویزیونی را پخش می كنند كه از این تعداد برنامه های حدود 3000 شبكه در ایران قابل دریافت است.
بخش عمده‌ای از ایرانیانِ دارنده‌ی تجهیزات ماهواره‌ای، به زبان‌های خارجی آشنایی کافی ندارند و لذا بیش از 70درصد از بهره‌برداری آن‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای، به دیدن شبکه‌های فیلم و كلیپ‌های موسیقی (شو) و همچنین شبكه‌های سیاسی (عموماً ضدانقلاب) اختصاص می‌یابد. اولین نسل شبکه های فارسی زبان به شبکه های موسوم به «لس آنجلسی» متعلق بوده است. اولین شبكه فارسی زبان تقریباً از سال 1378 كه در ایران قابل دریافت بود ان آی تی وی بود، بعد از آن شبكه های ایران و پارس و بعد از آنها چندین شبكه دیگر تأسیس شده است.
از ویژگی های خاص این رسانه ها ارائه تحلیل های سطحی، پرداختن به جاذبه های كذایی، پخش ساز و آواز، تبلیغ كالا در كنار دكور برنامه ها، استفاده از ادبیات كوچه بازاری و عوام فریبی است. بیشتر برنامه های این شبكه ها «استودیو محور» است و شاید بتوان برنامه های آنها را در اجرای مجری یا به عبارت بهتر پاسخگویی تلفن بیننده، آگهی و شو خلاصه كرد. بیشتر این شبكه ها بخشی از وقت مخاطبان را در فحش، دشنام و ناسزا به یكدیگر هدر می دهند.
همچنین شیوه های اصلی آنها در ارائه اخبار عبارت است از: جعل، تحریف، تأكید بر روی اخبار منفی، ارائه نظر به جای خبر، ارائه آمار ناقص، بایكوت كردن خبر واطلاعات ارائه جزئیات نامربوط و... است. لس آنجلس نشین های آمریكا درصدد بوده اند كه با تخصیص بودجه های هنگفت همه توانایی رسانه ها و اشخاص فعال ضدجمهوری اسلامی ایران را در سرتاسر جهان شناسایی كرده و مبارزه سخت و نفس گیری را در بعد نرم افزاری برای ایجاد بحران های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی مذهبی در ایران دامن بزنند. اكنون كه تعداد این تلویزیون ها به 50 عدد می رسد و 7 برابر شبكه های تلویزیون داخل ایران هستند، می توان به قدرت بسیج كنندگی اندك آنان در ترغیب و تهییج یا نافرمانی مدنی حتی در آتش زدن یك لاستیك اشاره كرد و هنگامی كه یك لاستیك در یك تجمع چندنفره سوزانده می شود با چه آب وتابی آن را در پخش های زنده نمایش داده و خود را موفق و ایران را به سمت سرنگونی معرفی می كنن(!)
به تدریج که روشن گردید قدرت 50 رسانه لس آنجلسی گاه در حد تبلیغ پرتاب چند عدد گوجه فرنگی و تخم مرغ و آتش زدن یك لاستیك و گردآوری چند نفر ولگرد بر سر چهارراه ها و دادن چند شعار «ما هستیم» ابراز می شود، عدم اقبال مردم به این رسانه ها سبب شد كه سیاست تبلیغاتی سرویس های اطلاعاتی بیگانه تغییر کرده و به سمت ایجاد شبکه های خبری رسمی فارسی زبان متعلق به کشورهای غربی پیش رود. این سیاست از اواسط دهه هشتاد و در قالب شبکه تلویزیونی فارسی زبان صدای آمریکا آغاز شد و با ایجاد شبکه فارسی زبان تلویزیونی بی بی سی در آستانه انتخابات دهم ادامه یافت.
این نوع شبکه های خبری علی رغم آن که به صورت رسمی متعلق به دولتهای استکباری بودند، اما در طول دوره پیش از انتخابات و نیز فتنه 88 در پیاده سازی سناریوی عملیات روانی دشمن نسبتا موفق عمل کرده و توانستند بخشی از ومخاطبان را به خود جذب و با خود همراه سازند.
به تدریج با فروکش کردن موج التهاب سیاسی جامعه، استقبال از شبکه های سیاسی و خبری رو کاهندگی گذاشت و تمایل به رسانه های خانوادگی و مروج سبک زندگی افزایش یافت.
اولین نمونه شبکه های فارسی زبان که توانست مخاطبان قابل توجهی هم به خود جذب نماید، شبکه «فارسی وان» متعلق به گروه رسانه ای روبرت مورداک بود که با دوبله فیلم های غربی و آسیای شرقی برای فارسی زبانان می کوشید آنان را پای ثابت خود قرار دهد. برنامه این شبکه که عمدتا از سنخ سریال های تلویزیونی بودند، اگر چه فاقد صحنه های بسیار مستهجن بودند، اما در محتوا به نوعی تبلیغ سبک زندگی غربی از جمله روابط جنسی آزاد زن و مرد است که می توان آن را در امتداد سیاست فروپاشی خانواده ارزیابی نمود.

برخی شاخصه های محتوایی این گونه شبکه ها را در زیر می توان خلاصه نمود:
  • ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده
  • ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسرر و البته شوهر به زن
  • بی اهمیت جلوه دادن احترام به والدین
  • عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختر خانواده
  • هویت زدایی از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی مستقل و مؤثر
  • عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حلی طبیعی برای رفع دلهره های احتمالی در روابط جنسی دختر و پسر
  • تعصب زدایی از کانون خانواده و ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده
  • ترویج مفهوم زندگی با دیگران به جای ازدواج
  • ترویج فمینیسم و کم رنگ کردن نقش مرد در جامعه در حد کسی که تنها جهت رفع نیازهای جنسی زن خلق شده است!
  • مخدوش نمودن رابطه فرزندان پسر و دختر در خانواده
  • افزایش تأثیر پذیری جنسی و خشونت در جوانان و نوجوانان بخصوص از طریق پخش موزیک ویدئوهای خاص
  • پی ریزی و ایجاد آمادگی ذهنی تفکر شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان
اما جدیدترین نوع شبکه فارسی زبان را می توان شبکه های «سبک زندگی» و «سرگرم کننده» دانست که می کوشند با تولید و پخش برنامه مخاطبان با سنین، جنسیت، اعتقادات، گرایشها و سلایق گوناگون، خوراک رسانه ای را برای آحاد جامعه فراهم سازنند.
شبکه تلویزیونی «من و تو»
«من و تو۱» (به لاتین Manoto1)، یک شبکه تلویزیونی سرگرم‌کننده فارسی‌زبان متعلق به شرکت «شبکه تلویزیونی مرجان» (Marjan Television Network) است. این شبکه تلویزیونی به پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده فرهنگی که محصول شرکت متولیش است و سایر برنامه‌ها، به زبان فارسی می‌پردازد. شبکه تلویزیونی «من و تو۱» در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شده برنامه‌های خود را از شهر لندن واقع در انگلستان پخش می‌کند.
این شبکه که متعلق به گروه تلویزیونی مرجان و در انگلیس مستقر است با تحلیل نقاط ضعف و آسیب پذیری بی بی سی فارسی و استفاده از نقاط قوت آن با کادری جوان و با بهره برداری از همکاری یک خواننده زن معروف قصد جلب مخاطبان جوان را دارد.
از جمله تهیه کنندگان این شبکه تلویزیونی می توان از "سالومه سیدنیا " که سابقه کار در روزنامه های زن، ایران و شبکه بی بی سی فارسی رو دارد و به عنوان یکی از برگزارکنندگان رای مردمی جشنواره فیلم فجر به مدت پنج سال در روابط عمومی خانه سینما حضور داشته است؛ " تیام " که پیش از این با تلویزیون “ Bebin Tv “ همکاری داشته و " رها اعتمادی " نام برد.
این شبکه در معرفی خود برنامه هایش را برای جذب دویست میلیون مخاطب فارسی زبان از هر گروه و مذهبی حتی بهاییان عنوان می کند و تمرکزش بر تولید برنامه های سرگرمی تفریحی بویژه رقص و خوانندگی با استفاده از جذابیتهای جنسی قرار گرفته هر چند که بخشی خبری هم در برنامه های خود تعریف کرده است اما برای جلب مخاطب برنامه آشپزی نیز قرار است پخش کند.
پخش این شبکه روز 6 آبان شده است.
برنامه‌های تولیدی
«آکادمی موسیقی گوگوش» - یک مجموعه تلویزیونی درباره موسیقی برای کشف خوانندگان مستعد فارسی‌زبان با کمک خواننده ایرانی، گوگوش و مدیریت متخصصین مربوطه است.
«بفرمایید شام» - یک مسابقه‌ تلویزیونی درباره آشپزی است. امتیاز این برنامه از تلویزیون «آی تی وی سراسری» (ITV Global) بریتانیا به وسیله شرکت «شبکه تلویزیونی مرجان» خریداری شده است. در این برنامه چهار آشپز غیرحرفه‌ای برای تهیه غذایی بهتر با یکدیگر رقابت می‌کنند.
«پشت صحنه برنامه آکادمی موزیک گوگوش» - یک برنامه تلویزیونی درباره پشت‌صحنه برنامه «آکادمی موزیک گوگوش» است.
«جواب» - یک برنامه تلویزیونی برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و انتقادهای بینندگان تلویزیون «من و تو۱» است.
«چرا که نه؟» - یک برنامه تلویزیونی فرهنگی درباره فعالیت‌های روزانه زنان است. در این برنامه تلویزیونی دختر جوانی به نام ندا به فعالیت‌های روزانه از جمله ورزش، رانندگی، آرایش و زیبایی و مدیریت یک رستوران می‌پردازد.
«زرشک» - یک برنامه تلویزیونی طنز درباره آشپزی است.
«شیمی» - یک برنامه تلویزیونی فرهنگی درباره رقص‌های ایرانی است.
«من و تو+» - یک برنامه تلویزیونی فرهنگی که جذاب‌ترین رویدادهای شهر لندن و سایر نقاط جهان را به تصویر می‌کشد.
v «ورزش» - یک برنامه تلویزیونی هفتگی درباره ورزش است.
شبکه تلویزیونی یورو نیوز فارسی
اما بررسی ها نشان می دهد سیاست خبرپراکنی و مدیریت فضای سیاسی دستگاههای تبلیغاتی دشمن نیز در قالبی جدید ادامه خواهد یافت. بخش فارسی شبكه یورونیوز که تا چندی دیگر پخش ماهواره ای آن آغاز خواهد شد نمونه ای از این فعالیت است.
به نظر می رسد به دنبال افشای ماهیت شبكه های «جرس» و «رسا» كه توسط «حلقه لندن» و با همكاری برخی عناصر افراطی مشاركت و كارگزاران مدیریت می شوند و نیز کاهش اقبال عمومی به شبكه تلویزیونی فارسی BBC، عناصر ضدانقلاب خارج نشین در صدند پروژه عملیات روانی از خارج كشور را در پوشش شبكه ای عام تر (اروپایی-یورونیوز) پی بگیرند. به همین دلیل نیز از یك سال پیش راه اندازی بخش فارسی یورونیوز در كمیسیون اروپا تصویب شد و نیل اوریلی مدیر بخش «انگلیسی» یورونیوز مامور راه اندازی آن و جذب همكاران شد.
مدیر بخش انگلیسی یورونیوز هم در اولین قدم یكی از همكاران بی بی سی فارسی طی دهه گذشته (ماریا سرسالاری) را به عنوان سردبیر یورونیوز فارسی معرفی كرد. این در حالی است كه در این پروژه انگلیسی، شماری از اعضای بی بی سی فارسی در كنار برخی همكاران حلقه جرس (نظیر ابراهیم نبوی و...) و نیز برخی همكاران رادیو زمانه و روزنت و شماری از عناصر فراری حزب مشاركت كه در قالب سایت نوروز و... فعالیت می كردند، همکاری می کنند.
چندی پیش نیل اوریلی در گفت وگو با رادیو زمانه تصریح نمود «ما 12 ماه پیش با كمیسیون اروپا قرارداد كاری مان را امضا و آگهی استخدام را منتشر كردیم» و ماریا سرسالاری در همان گفت وگو مدعی شد «یورونیوز فارسی یك موسسه خصوصی است و بودجه آن از پول مالیات یا درآمدهای دیگر تامین نمی شود»! نیل اوریلی می گوید «ما كارهای مربوط به زندگی 18نفر را به عنوان شورای سردبیری در لیون فرانسه انجام دادیم و در حال استخدام آنها هستیم».
یورونیوز به منظور راه‌اندازی شبكه فارسی زبان خود، از 17 خبرنگار فارسی زبان استفاده كرده است تا بتوانند محتوای این سرویس خبری را فراهم آورند.
گزارش‌ها نشان می‌دهد كه این شبكه فارسی زبان در نظر دارد تا 126.5میلیون نفر مخاطب فارسی زبان در سراسر جهان از جمله ایران، افغانستان و تاجكستان را جذب كند.
"ماریا سرسالاری "، مدیر بخش فارسی یورونیوز گفته است كه برنامه‌های یورونیوز "دید جهانی " می‌دهد و از یك پنجره اروپایی، همه اخبار جهان را در بر می‌گیرد.
در شبکه تلویزیونی " یورونیوز " که استودیو پخش آن در شهر لیون فرانسه قرار دارد؛ خبرنگاران ایرانی مانند بابک کامیار، ویدا سامعی ، ابولقاسم کمالی تقوی و نیما قدکپور فعالیت دارند و جالب آن است که رادیو زمانه تیتر گزارش خود درباره یورونیوز را به عنوان غلط انداز «قندپارسی به یورونیوز می رود» اختصاص داده است!
به نظر می رسد روی آروی جریان اپوزیسون و ضدانقلاب به نوع جدید شبکه های تلویزیون در قالب شبکه های سرگرمی و سبک زندگی، فصل جدیدی در پروژه جنگ نرم دشمن است. بهره گیری از فیلم ها و برنامه های متنوع با کیفیت تصویر بالا و در نظر گرفتن نیازها و توقعات مخاطب گوناگون می تواند موجب جلب مخاطب به سوی این شبکه ها گردد. به نظر می رسد در آینده ای بسیار نزدیک باید شاهد استقبال بخش هایی از مخاطبان داخلی از این نوع شبکه ها بود. در صورت موفقیت اولین نمونه ها آزمایشی این شبکه، می توان رشد قارچی این شبکه ها را با سرمایه گذاری های قابل توجه متصور بود.
از این رو لازم است رسانه های داخلی، خصوصا صداو سیما جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام های مشابه و افزایش کیفیت و کمیت برنامه های اینچنینی خود اقدام لازم را به عمل آورد.
وبلاگ رایگاه


مدیر وبلاگ: ابوالفضل ظهوریان


به وبلاگ چند امتیاز میدهید؟











صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لینك آر اس اس | تماس با ما | تم دیزاینر

.:: Design Theme By : wWw.Theme-Designer.Com ::.